Kelebihan dan Manfaat COKLAT

Hmm~~~ 
mesti korang pon terliur dgn coklat ats nih kn? lg trliur bg org yg sukakn coklat mcm saya nih.. haha!
btw, korang jgn pandang rendah kt coklat nih taw.
coklat pon ad kelebihan n manfaat yg trsendiri untuk menjaga kesihatan kita.. 
xpercaya? percaya lah ! :)
coklat yang baek utk kesihatan adalah coklat hitam iaitu coklat tanpa susu. (pure choc) 

di sini ad beberapa manfaat coklat yg ign saya kongsikn bersama.

1. Anti Depresi :  
ini kerana coklat memiliki bahan kasar (Theobromine) yang dapat menstimulasi jaringan saraf dan jantung, (Caffeine) dapat berfungsi sebagai anti depressant. (Serotonine) merupakan anti stress neurotransmite. (Tyramine) Dari amino acid. 

2.  Memperbaiki fungsi kerja jantung :  
haa ! mesti ad yg terkejut kan? coklat pon blh perbaiki masalah di jantung.
dengan kandungan flavonoid didalamnya, coklat juga mengandung antioksidan, dikenal sebagai fenol, yang mungkin mampu mengurangkan tahap kepadatan lipoprotein (kolesterol LDL). selain itu, Lemak dalam coklat tidak memberi kesan kepada kolesterol darah.

3. Meningkatkn fungsi seksual :
 hahaha ! dengar mcm lawak kn?
Berdasarkan penelitian di Milan coklat dapat menaikkan fungsi seksual pada pemakan coklat dari pada yang bukan pemakan coklat.
kalau korg xpercaya, cuba r.. :P

4. Boleh mengubati penyakit BATUK :
 Menurut para ahli zat kimia yang ditemukan dalam coklat lebih baik dalam menyembuhkan batuk dibanding obat batuk. Hal ini didasari pada sebuah senyawa yang disebut theobromine yang dapat mencegah batuk.
nih berita baek kepada penggemar coklat dan org yang bencikn ubat. Korang blh gantikan ubat batuk yg pahit n what ever r rsa dye tuh gn rsa SWEET !! haha.. cool kn? 

5. Dapat melindungi dari KANSER :
 Coklat mengandung tingkat polyphenols yang tinggi, senyawa yang ditemukan dalam makanan yang berasal dari tumbuhan yang bertindak sebagai antioksidan yang dapat membantu melindungi dari penyakit serius seperti kanser.

6. Melindungi dari STROKE :
Sebuah penelitian di Universitas California mengungkapkan coklat dapat membantu mencegah pembekuan darah, sesuatu yang dapat membantu pasien terkena stroke. Para peneliti mengatakan coklat memiliki pengaruh yang sama dengan aspirin yang dikenal sebagai antipembekuan darah.

7. Mencegah dari TEKANAN DARAH TINGGI :
Penelitian baru-baru ini menemukan senyawa yang terdapat dalam coklat dapat mebantu mencegah tekanan darah tinggi karena coklat kaya flavanol, sejenis antioksidan yang dapat melacak dan menghancurkan kimia berbahaya dalam tubuh yang menyebabkan penuan dan berpotensi pada penyakit serius. 

8. meningkatkan TENAGA BATIN : 
Walaupun belum ada makanan terbukti dapat meningkatkan tenaga batin, coklat berupaya mencetuskan reaksi positif kepada tindakan kimia otak dan diketahui dapat memperbaiki mood seseorang. Aroma, rasa dan kelazatan coklat memberi nikmat sukar digambarkan. Besar kemungkinan gabungan rasa, kandungan khasiat dan ramuan psikoaktif coklat yang menjadi penyebab.
haa !! lepas nih, xpyh la nk cari TONGKAT ALI ke , KACIP FATIMAH ke ap dah ! mkn coklat pon sudah memadai ~ haha.. mst ad yg nk cuba kn?? :P

9. Tidak meransang penumbuhan jerawat :
penyelidik Fakulti Perubatan Pennsylvania dan US Naval Academy mengatakan mengonsumsi coklat asli tidak menyebabkan jerawat atau memberi apa-apa kesan kepada keadaan kulit. Malah, kebanyakan doktor percaya jerawat tidak mempunyai sebarang kaitan dengan corak pemakanan. Bagaimanapun, masalah jerawat boleh berlaku jika coklat itu mengandungi susu. 
so, jgn lah risau gn jerawat tuh.. dye xnaek lah kalo mkn coklat.. tp, yg xde susu sje lh.. susu tuh la penyebab jerawat naek. :) 

selepas nih, xperlu lah korg was2 lagi dengan coklat nih..
coklat nih baek untuk kesihatan.
so, selamat menjamu COKLAT !! :P

0 comments:

 
Copyright© hak cipta terpelihara dari APIZ.FlyBeaTs