Puasa di Bulan Rejab

Assalamualaikum dan selamat malam semua :)

Kali nih saya nak tulis entry tentang Bulan Rejab iaitu Bulan Allah. Bulan Rejab adalah bulan ketujuh dalam kiraan taqwim Hijriyyah. Bulan ini termasuk salah satu di antara bulan suci dan dinamakan sebagai bulan Allah. Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda bermaksud:"Bulan Rejab bulan Allah, bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku."

Antara amalan yang baik dilakukan pada bulan Rejab adalah berpuasa dan bersedekah.
Banyak hadis-hadis Nabi Sallallahu `alaihi wasallam menyebutkan tentang kelebihan puasa di bulan Rejab. Antaranya sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh At-Tabarani daripada Sa`id bin Abu Rashid bermaksud :
     ("Barangsiapa berpuasa sehari daripada bulan Rejab maka ia seperti berpuasa setahun, dan barangsiapa berpuasa daripadanya (bulan Rejab) tujuh hari, ditutup daripadanya pintu-pintu Jahannam (neraka), dan barangsiapa berpuasa daripadanya lapan hari, dibukakan baginya lapan pintu syurga, dan barangsiapa berpuasa daripadanya sepuluh hari, tidak meminta dia kepada Allah melainkan diberikannya, dan barangsiapa berpuasa daripadanya lima belas hari, menyeru orang yang menyeru dari langit : " Sesungguhnya diampunkan bagimu dosa-dosa yang lalu maka mulakanlah amal", dan barangsiapa menambah (hari puasa), Allah menambahnya (kelebihan).")


Dalam hadis yang lain telah dikeluarkan oleh al-Khallal, daripada Abu Sa`id (secara marfu') bermaksud:
     ("Bulan Rejab adalah di antara bulan-bulan haram, hari-hari di dalamnya ada tertulis di pintu-pintu langit yang keenam, maka apabila seseorang berpuasa sehari daripadanya (bulan Rejab) dan menyempurnakan puasanya dengan penuh ketaqwaan kepada Allah, bercakaplah pintu dan hari tersebut seraya berkata:     "Tuhan ampunkan baginya (dosanya)" dan jika dia tidak menyempurnakan puasanya dengan ketaqwaan kepada Allah, maka pintu dan hari itu tidak akan memohonkan ampun baginya, dan dikatakan padanya: "Kau telah ditipu oleh dirimu.")


Lihatlah betapa besarnya pahala bagi sesiapa yang berpuasa pada bulan Rejab, yang penting nawaitu kena betol dan lakukan dengan ketaqwaan kepada Allah. Semoga pada bulan suci nih kita dapat menghimpun pahala yang begitu banyak dan menghapuskan dosa-dosa lampau. Insyaallah dengan kebenaran Allah .


Niat puasa bulan Rejab ialah :
>Maksudnya : "Sahaja aku puasa sunat bulan Rejab kerana Allah Ta'ala".

Demikianlah satu amalan yang baik untuk diamalkan di bulan Rejab, bulan terbukanya pintu langit dan terbukanya pintu syurga. Sama-samalah kita merebut peluang ini dan semoga amalan kita akan diterima oleh Allah Subhanahu Wata'ala.

Teka-teki Imam Ghazali rah.a


Teka-teki Imam Ghazali rah.a
Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :
Imam Ghazali = ” Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ” Orang tua “
Murid 2 = ” Guru “
Murid 3 = ” Teman “
Murid 4 = ” Kaum kerabat “
Imam Ghazali = ” Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).
Imam Ghazali = ” Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?”
Murid 1 = ” Negeri Cina “
Murid 2 = ” Bulan “
Murid 3 = ” Matahari “
Murid 4 = ” Bintang-bintang “
Iman Ghazali = ” Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun keadaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama”.
Iman Ghazali = ” Apa yang paling besar didunia ini ?”
Murid 1 = ” Gunung “
Murid 2 = ” Matahari “
Murid 3 = ” Bumi “
Imam Ghazali = ” Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.”
IMAM GHAZALI” Apa yang paling berat didunia? “
Murid 1 = ” Baja “
Murid 2 = ” Besi “
Murid 3 = ” Gajah “
Imam Ghazali = ” Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.”
Imam Ghazali = ” Apa yang paling ringan di dunia ini ?”
Murid 1 = ” Kapas”
Murid 2 = ” Angin “
Murid 3 = ” Debu “
Murid 4 = ” Daun-daun”
Imam Ghazali = ” Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT . Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat “
Imam Ghazali = ” Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? “
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ” Pedang “
Imam Ghazali = ” Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri “

copied : Permata Kata

New Blogger!! Welcome Amni Sarah

Assalamualaikum! :)
Firstly saya nak ucapkan Congrats to Amni Sarah kerana Sarah (adik tak di iktiraf) sudah berjaya buat Blog sendiri dgn usaha sendiri. Walaupon punya susah la nak ajar awal2 tuh kan? pening lah, tak paham lah, itu lah, ini lah, last2 siap jugak... Comel plk tuh.. haha... Tahniah sarah...* clapping* *cheering* hahaha..
Lepas nih boleh la belajar edit HTML, Layout n yg lain2.. mesti lg cute la blog sarah.. hehe.
Then boleh la abang baca entry sarah.. I swear i will be your true reader.. HAHA.. mcm tuh plk eyh? bak kata sarah "ada2 je abg nih" hehehek.. Tak sabar nak baca entry2 sarah.. Pasal entry, rasa terharu plk sbb first entry dh pasal saya nih.. TERHARU SANGAT.. huhu.. merepek lg aku nih.. -,-
for my last words, hope you enjoy your Entry journey sarah.. ngeh-ngeh-ngeh.. >_<




PROMO : siapa2 yang baik hati tuh.. follow lah Sarah.. dye baik orgnye.. :D
she will be the Awesome Blogger .. insyaallah amin.. :)



List Kelas OM Part 5 BM118 - kolej Unikop Kuala Lumpur


OM5A      

1 2010400344 AZIRA BINTI MOHD SHARIAT
2 2010873436 EZWAN SHAHFUAN BIN HUSIN
3 2010897662 EZZATY ZURAINI BINTI ZAINUDDIN
4 2010658644 IRA SHAKIRA FITRIAH BINTI MOHD SANI
5 2010289522 MELATI AYU BINTI BIWIN WANDI
6 2010298768 MUHAMMAD RIZAL BIN MOHD ZAIN
7 2010896362 MURNI AZEERA BT MOHD ROSLAN
8 2010496024 NIK YASMINE BINTI NIK RAMLI
9 2010234618 NOR AZLIENA BINTI MOHD SUHAIMI
10 2010893024 NOR AZRIZA BINTI LAHURI
11 2010282744 NORSHAKELAH BINTI SAILAN
12 2010288292 NUR FATIHATUL HANNI BINTI MOHAMMAD ALI
13 2010661802 NURUL AINI BINTI KATMAN
14 2010867258 NURUL NADIA BINTI ZAINI
15 2010677612 NURUL NATASHA BINTI MOHD IDRIS
16 2010821906 NURUL SYAHIDA BINTI MOHD SALIM
17 2010690474 RASYIDAH BINTI AZMAN
18 2010624546 SHARIFAH NADIA BINTI ZAINAL ABIDDIN KHAN
19 2010296628 SITI NUR NASUHA BINTI MOHD NASIR
20 2010488462 WARDAH SUHAILAH BINTI MD AFANDI

OM5B      

1 2010668244 ADIBAH BINTI ABD JALIL
2 2010849924 BADRIAH IZZATI BINTI BASARUDDIN
3 2010284886 FATEN NORSURAYA BINTI SLIM
4 2010824212 HERNI BINTI HASAN
5 2010492838 JUMARDI BIN LADUN
6 2010624298 MASLYANA BINTI MAHMUD
7 2010892016 MUHAMAD SYAHRUL ARBAIN BIN ABDULL AZIZ
8 2010442482 MUHAMMAD MUHAIMIN BIN ABDUL RAZAK
9 2010430478 NADIA NAJMEEN BINTI MOHD ARIF HARMENDARJIT
10 2010811368 NOOR AMANINA BINTI MAHMAD SAID
11 2010668568 NOR MULIANA BINTI ABDUL SAMAD
12 2010695236 NUR FADILAH HANIM BINTI RASHID
13 2010859856 NUR LIANA BINTI RAZALI
14 2010815452 NURFATHIAH ZAHIRAH BINTI MOHAMMAD FAZLY
15 2010854054 NURUL HUSNA BINTI KHASIM
16 2010456282 NURUL SAHILAH BINTI ABDUL HADI
17 2010865512 SAFFARLIZANNUR ZAWARY
18 2010497764 SHARIFAH SHAFIRA SYED ABDUL HAMID
19 2010832116 SITI NURDIYANA BINTI AHMAD SHAHER
20 2010462578 UMMU KALTSUM BINTI AJIS

OM5C

1 2010211592 FATIMAH BINTI MERIKAN
2 2010870292 HUSSIEN FIRDAUS BIN EHSAN
3 2010434886 JESLIE JISTY ANAK REGEN
4 2010870198 MAIZATUL NABILAH BINTI MUSTAFFA
5 2010851728 MOHAMMAD RAFAIZ BIN RASHID
6 2010642768 MOHD SYAIFUL AZRUL BIN MUSTAFFA
7 2010644714 MOHD UZAIR BIN MOHD NAIM
8 2010230374 MOHD ZULHAFIZ BIN JALAL
9 2010680808 MUHAMMAD ANAS BIN KAMARUDIN
10 2010625148 MUHAMMAD HAFIZUDDIN BIN MOHD NAZER
11 2010408276 MUHAMMAD HAFIZUDDIN BIN YUSSOF
12 2010852922 MUHAMMAD SYAHIDY BIN AB AZIZ
13 2010802404 NADIAH BT ZAMBRI
14 2010236004 NADIAH SHAHIRA BINTI INDRA
15 2010485256 NATASHA ANINA BINTI AMIN
16 2010607386 NIK FARAH NADIA BINTI ZAIDI
17 2010488882 NORZALIKHA BINTI ZAINALARIFIN
18 2010478648 NUR AZREEN BINTI DAUD
19 2010432968 NUR FATHIN SHAZNI BT MOHD NOH
20 2010280936 NUR SYAFINAZ BINTI ABDULLAH
21 2010872334 NURFIRHANA ADILA BT MUHAMMAD BAHARIN
22 2010260416 NURUL FARHANA BINTI ROSLAN
23 2010694828 SERI HASNADIA BINTI DARNOR
24 2010409832 SITI FAIRUZ BINTI YAHAYA
25 2010864792 SYARINA NATASHA BINTI MOHD SHARIF
26 2010632338 SYED ALWI BIN SYED MAHMUD

OM5D

1 2010452574 AHMAD AZFAR BIN ARLAN
2 2010820888 ANIS EZATIE BINTI MAT JAN
3 2010221902 BARRY GRENNWOOD ANAK BUYONG
4 2010609308 EVENIE BINTI DWIN
5 2010875424 FARAH DAYANA BINTI ZULKEFLI
6 2010624134 FATIN SHAHIRA BINTI ABDUL HAMID
7 2010638786 FAZLEEN FARLIANA BINTI JAAFAR
8 2010261092 IFFAH HAZIYAH BIN HAMZAH
9 2010221682 MUHAMMAD HADIF BIN MOHAMAD YUSOFF
10 2010439592 MUHAMMAD HAZIQ HILMI BIN MAZLAN
11 2010420724 NAZATUL IZZATIE BIN JAMALUDIN
12 2010436894 NORHAFIZ BIN MERATON
13 2010427454 NUR AFIAH BINTI MOHD JAMALUDDIN
14 2010846912 NUR HIDAYAH BINTI MOHAMMAD
15 2010803148 NUR HUMAIRAH BINTI RAZAK
16 2010802192 NUR SYAMIMI BINTI SHUIB
17 2010211138 NURUL NAZIRAH BINTI HUSNI
18 2010492662 NURUL QISTINA BINTI MOHD ZAINUL ABIDIN
19 2010202966 NURUL YUNISE RABIEQA BINTI ABDULLAH
20 2010226496 NUUR ASHIKIN ARINA BINTI AZMAN
21 2010896534 ROZIETA BINTI MOHD RUZY
22 2010415888 SAIDATUL NADIAH BINTI SUKIRAN
23 2010419886 SITI AISYAH BINTI MAIDIN
24 2010287214 SITI MUSLIMMAH BINTI MOHD SUHAIMI
25 2010478418 SITI NURAIN BINTI ZAINODIN
26 2010689102 SITI SALEHA BINTI SUMAR
27 2010436002 VIKKI JEFFREY

OM5E

1 2010218758 ANIQAH BINTI AMINUDDIN
2 2010409646 ANISAH NUR ASYIQIN BINTI HAMIDAN
3 2010403412 ENGKU AIZA NADIRAH BT ENGKU AHMAD ZAINI
4  2010403792 GLORIAANGELICA MAURIC
5 2010600044 IZZAT HAZRUL BIN ABDUL AMAD
6 2010841562 MEGAT FARZURIEN BIN MEGAT JAAFAR
7 2010624374 MOHAMMAD AIMAN 'AUF BIN AB RAZAK
8 2010813606 MOHD BASHIIRUN BIN ROSLEE
9 2010826746 MOHD HARITH BIN AZMAN
10 2010874594 MOHD NAJIB BIN MOHD SAID
11 2010856596 MUHAMMAD ARIF BIN SU'UDI
12 2010889912 MUHAMMAD NAIM BIN MOHD RADZI
13 2010267886 NOORHAZREEN BINTI RHASDI
14 2010202636 NOR ATHIERAH BINTI AZMAN
15 2010405622 NORFATIN NABILAH BINTI MOHD RAZALAN
16 2010430058 NORSAMSURIANA BINTI ISMAIL
17 2010860812 NUR AMIRAH BINTI RUSLAN
18 2010494894 NUR LIYANA BINTI RAHMAT
19 2010247274 NUR NADHIRA BINTI HASNAL
20 2010633918 NUR NATASYA BINTI HISHAM
21 2010248684 NUR SYAMIMI BINTI SHUHAIMI
22 2010205648 NURHANA FARTIQAH BT MOHD NOOR ASHARI
23 2010213568 NURNABIRA BINTI MOHAMMAD SAUPE
24 2010286564 NURSHAMIRA BINTI KAMARI
25 2010818568 NURUL JANNAH BINTI ABDULLAH
26 2010894806 RAJA NUR MALISSA ASHA'ARI BINTI RAJA MALASHAH
27 2010888036 SOFIA HANI BINTI HAMDAN
28 2010424872 SYAHIR EZZANDAR BIN SHARIL
29 2010898118 SYAZA AQILAH BINTI SOHAIMY
30 2010486996 UMARUL HAFIZ BIN HAMDAN
31 2010452774 ZAIDATUL AMERA BINTI SHAMSUDDIN

copied : Omsa Unikop

List Kelas OM Part 4 BM118 - kolej Unikop Kuala Lumpur


OM4A

1 2010321385 ANIS RAFIDAH BINTI MOHAMMAD YUSAK
2 2010364717 AZHANI BINTI AWALLUL AZHAR
3 2010667548 EZZRI DANIEL BIN NORDIN
4 2010751623 FATIN FAIQAH BINTI FADZIL
5 2010311917 KHAIRUNNISA BINTI SAMAT
6 2010141497 MUHAMMAD FAIZ BIN MOHD YUSOF
7 2010777705 MUHAMMAD RAZIF BIN RAZUWAN
8 2010561491 NOOR ATIKAH BINTI ODALI
9 2010900997 NOR AMANINA BINTI ABDUL RAHIM
10 2010182277 NUR FADHLIYANA BINTI MOHAMMAD AFFANDI
11 2010579489 NUR LIYANA BINTI KHAIRUDDIN
12 2010345593 NURFARHANA BINTI M ZAKARIA
13 2010910687 NURRAZLIN ANISA BINTI AB RAZAK
14 2010155923 SHAHIRA NADIRAH BINTI PUTEH @ RAMLI

OM4B

1 2010957869 ATIQAH BINTI ROZMAN
2 2010716111 AZURA BINTI AYUB
3 2010712227 FARA NIESHA BINTI AZMAN
4 2010790309 HIMMAH AAFIFAH BINTI AZMAN
5 2010573785 MOHAMAD FARIDZUL BIN YAHYA
6 2010785903 MUHAMAD SYUKRI BIN MUSTAFA
7 2010547397 NOOR FATIN BINTI ABDULLAH ZAKI
8 2010362473 NORRAPUNZER BINTI KADRIE
9 2010511905 NUR SABRINA BINTI MOHAMAT SAMIN
10 2010340183 NURJANNAH BINTI AHMAD TARMIZI
11 2010308583 NURUL ASHIKIN BINTI ASRAL
12 2010580727 SITI NURAISHAH BINTI JUNAIDI
13 2010923319 WAN HIDAYATI BINTI WAN HAMZAH

copied : Omsa Unikop

List Kelas OM Part 3 BM118 - kolej Unikop Kuala Lumpur


OM3A    

1 2011611534 AZLINI BINTI BOLHASSAN
2 2011249212 FATIN NAJMEEN BINTI MAHFUDZ
3 2011805644 HAFIZ ARIF BIN MANAN
4 2011282164 MOHAMAD FARIS BIN UMAR
5 2011252302 MOHAMAD SYAFIQ BIN SAID
6 2011231268 MUHAMAD SAIFUL AZWAN BIN ABD RAHMAN
7 2011250718 MUHAMMAD AZZAM BIN JOHAR
8 2011460924 MUSTAFFA MUNAWWAR BIN MUSTAFFA
9 2011676296 NOR PAHIDULMILA BINTI AHMAD
10 2011862724 NORFARHANA BINTI ASLAN
11 2011678894 NORSYAMILA BINTI BUSU
12 2011494724 NUR ATIKA BINTI MAT RADZI
13 2011253676 NUR SHAFIQAH BINTI ABDUL MUBIN
14 2011664672 NURAZEERA BINTI MOHD ARIF
15 2011804262 NURSYAFIQAH BINTI MAZLAN
16 2011882164 NURUL ATHIRAH BINTI NOR AZAM
17 2011242154 NURUL HIDAYU BINTI NAYAN
18 2011860244 NURULHIDAYAH BINTI ABDUL TALIB
19 2011244616 SITI HADIJAH BINTI KAMARUDIN
20 2011606622 SITI NUR AMINAH BINTI MOHD TAZMIN
21 2011631104 SITI NURLINDA BINTI ARMAN
22 2011889066 SITI SALEHAH BINTI ZAKARIA
23 2011894906 ZULHAZMI BIN AZIZAN

OM3B      

1 2011865584 AHMAD FAIZUL BIN ALI AKBAR
2 2011266696 AMIZATUL HAWA BINTI ABDUL JALIL
3 2011434854 FAIZ IMRAN BIN KADAR
4 2011499594 FATIN SYAFIKAH BINTI ABD HADI
5 2011471268 FITRI NUR HIDAYAH BINTI SIPULIZAN
6 2011402244 HAZIQAH BINTI MOHD NAZIR
7 2011686596 NABIHAH BINTI MANSUR
8 2011826716 NORAMIERA BINTI OTHMAN
9 2011626692 NUR ALIAH BINIT ABD JALIL
10 2011633644 NUR FAHANA BT KHUZNI
11 2011278318 NUR HIDAYAH BINTI MARZUKHI
12 2011644946 NUR MAHFUZAH BINTI MOHD MAZLAN
13 2011675582 NURLIANA FAHANIS BINTI ISMAIL
14 2011850868 NURUL AKMA BINTI RAZALI
15 2011495854 NURUL FIRAIN BINTI KAMARUDIN
16 2011680044 NURUL NURIZZATI BINTI AZMI
17 2011487052 NURUL SHAZWANI BINTI SHAHARANI
18 2011213028 ROSILA BINTI ROSDI
19 2011615348 SAIDATUL ADIA BINTI NAZIR
20 2011408216 SITI NUR ATIQAH BINTI ZAINAL ABIDIN
21 2011258344 SYED MUHAMMAD NURUDDIN BIN SYED MUSTAFA

OM3C      

1 2011423634 AHMAD ASYRAF BIN AHMAD SANUSI
2 2011643186 FATIN ATIQAH BINTI SAZALI
3 2011608332 FATIN FAZIRA BINTI AB JALIL
4 2011453282 FITRI MICHELLE ANAK ALWI
5 2011412322 IZZAH ZAFIRAH BINTI ZAINUL
6 2011424992 MIRZA BINTI MAAROF
7 2011676316 MOHAMAD JAMALUDDIN ALAFGHANI ALMANSURI
8 2011271542 MOHAMMAD FAEZ BIN KAMALUDDIN
9 2011434922 MOHD RASHIDI BIN MOHD RUSLI
10 2011292222 MUHAMMAD SHAHRUL NIZAM BIN ABD HAMIN
11 2011853098 NATASHA NABILA BINTI MD TASRIN
12 2011461268 NUR AINAH BINTI RUSLI
13 2011618212 NUR ANNISA BINTI MUSTAFA
14 2011470858 NUR ASMIDAR BINTI AZAHAL
15 2011661414 NUR DIANA BINTI MOHAMMAD RIDZUAN
16 2011690092 NUR LIYANA BINTI MOHD FARIZAN
17 2011622042 NUR SYAZWANI BINTI HAMDAN
18 2011628782 NURNADIA BINTI MD ISA
19 2011868308 NURUL ASHIKIN BINTI MD SAAD
20 2011292252 NURUL FATIHAH BINTI ABDULLAH
21 2011619656 NURUL HAZWANI BINTI HASHIM
22 2011845864 SITI AISHAH BINTI RAHIM
23 2011611882 SITI ANASUHAH BT AZMI
24 2011611176 SYAZLIZA BINTI AHMAD FARIZ
25 2011203106 WAN NABILA BALQISH BINTI WAN AMIRRUDDIN

OM3D

1 2011447288 FATIN RAIHANA BINTI ZAILAN
2 2011446542 MOHAMMAD FITRI BIN ZAMLI
3 2011820548 MOHD AFIQ SIDQI BIN MOHD RAMLI
4 2011207292 MUHAMMAD AFIQ NAQIUDDIN BIN ZUL KORNAIN
5 2011651108 MUHAMMAD AMIRUN RAZIN BIN RAZALI
6 2011682982 MUHAMMAD ASYRAF BIN ISMAIL
7 2011455522 MUHAMMAD FIKRI BIN MOHD ISMAIL
8 2011440274 MUHAMMAD HADI BIN A AZIZ
9 2011236364 NABILAH BINTI IDRIS
10 2011447546 NAFISAH BINTI NOORFITRI
11 2011217906 NOR ATIQAH BINTI MA'AZ
12 2011893158 NORAZIQAH BINTI MOHD ZAHRULLAIL
13 2011296426 NUR AIN BINTI IDRUS
14 2011678844 NUR AMALINA BINTI ROSAZWAN
15 2011291662 NUR ATIKA BINTI MUHAMMAD NURI
16 2011878726 NUR FATIN BINTI ARSHAD
17 2011457504 NUR SYAFIZA BINTI SHOHAIMI
18 2011451648 NURANITH IZNI BINTI ROSLEE
19 2011465488 NURHAZWANY AJERA BINTI MOHAMAD HIZAM
20 2011472806 ROSEIDAYU BINTI YUSOF
21 2011899692 SHAZWANA AIN BINTI ZAINI
22 2011834022 SULWANA HANIS BINTI MAT ZIN

OM3E  

1 2011283576 HAFIZ BIN YEOP BAHARUDDIN
2 2011804116 MOHAMAD FAKRUL RODZI BIN ZAINAL ABIDIN
3 2011226924 MOHAMMAD ARIF BIN ZOLKIFLI
4 2011877386 MUHAMAD DZHUHAIR BIN SUHAIMI
5 2011649282 MUHAMAD FAIZAR BIN MOHD HANIF
6 2011284212 MUHAMMAD DANIAL BIN DAUD
7 2011232584 MUHAMMAD FAUZAN BIN TAUFEK
8 2011212604 MUHAMMAD SAFWAN BIN SAIDINA
9 2011406266 NAJLAA NASHIHIN BINTI ZULKARNAN
10 2011664568 NAZARATUL FAREHA BINTI ZAABA
11 2011421606 NORLIDAH BINTI ZAINAL
12 2011260878 NORSYAHIRAH BINTI REDZWAN
13 2011643264 NUR FATIN IZZATY BINTI ABDUL RAHMAN
14 2011474058 NUR IQMA WAHIDAH BINTI WAHID
15 2011491956 NUR SHAIRAH BINTI SAMSUDIN
16 2011274402 NUR SYAHEERA BINTI ZULKIFLI
17 2011461204 NURUL SHAHIRA MARIA BINTI KHAIRUL SHAHAR
18 2011268314 NURUL SYAFIQAH BINTI BAHARI
19 2011895312 RAJA NAZRIN SHAH BIN RAJA ROZANA
20 2011204558 RAZ ADIBA QISTINA BINTI ZAIDEE
21 2011627888 SHARUDIN MOHAMAD
22 2011811316 WAN RASIDAH BINTI ABDUL RASHID

copied : Omsa Unikop

List Kelas OM Part 2 BM118 - kolej Unikop Kuala Lumpur


OM2A

1 2011304777 AEISYAH AFIKAH BINTI ABD. RAHIM
2 2011312627 ANAS SHAFIQAH BINTI LUKMANULHAKIM
3 2011312399 FARAH 'AISYAH BINTI AHMAD NIZAR
4 2011360689 FATIMAH BINTI JAMALUDIN
5 2011947065 FATIN SHAFIQAH BINTI AZMI
6 2011970055 HARYAIEN BINTI MOHAMAD IDRIS
7 2011920505 IZZATI SYAZWANI BINTI NASARUDIN
8 2011773741 MOHAMMAD NURSYAFIQ BIN MOHD SALIM
9 2011121307 MOHD SYUKRI BIN MD SANI
10 2011319069 MUHAMMAD FADHIL BIN AHMAD
11 2011319447 NUR AIZA SHAHIREEN BINTI PAUZI
12 2011352169 NUR FITRAH BINTI JAMIL
13 2011326672 NUR HAFIZAH BINTI ABD. HALIM
14 2011520287 NURFATEN NADIA BINTI MOHD ZAMAN
15 2011991519 NURHAYATI BINTI RAMLI
16 2011115417 NURUL HAYATI BINTI ABU HASSAN
17 2011740263 SARTIKA BINTI SAKIRAN
18 2011336219 SYED MUHD DANIEL BIN SYED ZAHRUL PUTRA
19 2011983377 TASNIM BINTI ABDUL AZMI

OM2B

1 2011599913 ELIZA SOFEA BINTI MOHAMAD
2 2011745041 MOHAMAD AZMAN BIN ABDUL WAHAB
3 2011540497 MOHD NORAZMIN BIN YUSOF
4 2011367125 MUHAMMAD MUZHAFFAR SYAH BIN MOHAMAD HALLAJ
5 2011313225 MUHD AMIRUL MUZZAMMIL BIN ARJAN
6 2011195039 NATASYA EDRINA BINTI MOHD NORDIN
7 2011579339 NORNADIRA BINTI BADAWI
8 2011927427 NORWASI BINTI MAT AMIN
9 2011756735 NUR IZATIE BINTI ZUBEL
10 2011547417 NURALIA YUHANIS BINTI MOHAMAD ZAIN
11 2011588939 NURSHARUL AZERA HANEE BINTI HAIRUL AZMAN
12 2011588939 NURUL ATIQAH BINTI ABDUL AZIZ
13 2011935525 NURUL FATINI BINTI AZIZAN
14 2011500813 SITI NOORLIANA BINTI JANI
15 2011759521 SITI NUR FARHANA BINTI BINTI MOHMAED JSMAN @ JASMAN
16 2011758319 SITI RASHIMAH BINTI RAZALEIGH
17 2011790183 SYARIFAH NURULHAFIZAH BINTI HADZARMI
18 2011112809 WAN MOHAMMAD HILMI BIN WAN OMAR

copied : Omsa Unikop

Bulan Bulan Islam


Di kesempatan ini, apa kata kita melihat semula apakah bulan-bulan yang ada dalam kalender Islam. Selain itu, kita akan melihat juga perkara menarik di sebalik setiap bulan.
(Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu dan perangilah kaum Musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawasanya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa). (Surah Al-Taubah : 36)
Dua belas bulan yang disebut oleh Allah di dalam ayat di atas telah dihuraikan oleh Rasulullah SAW di dalam sebuah hadith yang telah diceritakan oleh Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a bahawa Rasulullah SAW memberikan khutbah ketika ibadah haji dengan berkata:
Ketahuilah bahawa masa berputar seperti mana hari Allah menciptakan langit dan bumi, setahun ada 12 bulan antaranya empat bulan haram, tiga daripadanya berturutan iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab yang terletak antara Jumada dan Syaaban. (Hadis Riwayat Imam Ahmad)
Bulan dalam bahasa Arab disebut "Al-Syahru" bermaksud bulan yang merujuk kepada bulan-bulan yang terdapat dalam Islam yang dipanggil bulan-bulan Hijriyah. Tarikh Hijriyah Islam yang pertama adalah bermula ketika Nabi Muhammad SAW serta umat Islam telah sampai dan berhijrah ke Madinah. Nama-nama bulan Arab yang telah diiktiraf sebagai bulan Islam dan telah dirasmikan penggunaannya oleh Saidina Umar al-Khattab r.a adalah seperti berikut :
Muharram
Muharam  ertinya diharamkan. Bulan ini merupakan bulan yang termasuk dalam senarai bulan-bulan yang diharamkan berperang.
Safar
Safar adalah bulan ke-2 dalam bulan Islam yang bererti kosong, kerana penduduk Arab ketika itu keluar dari kampung mereka kerana berperang dan mencari makanan sebagai persiapan menghadapi musim panas. Rumah menjadi kosong.
Rabiulawal dan Rabiulakhir
Rabiulawal dan Rabiulakhir ertinya musim bunga iaitu biasanya waktu ini pokok mengeluarkan bunga dan tumbuhan menghijau. Rabiulawal dan Rabiulakhir merupakan bulan Islam yang ke-3 dan ke-4.
Jumadilawal dan Jumadilakhir
Jumadilawal (Jumada al-Awwal)  dan Jumadilakhir (jumada al-Akhir) , merupakan bulan ke-5 dan ke-6. Perkataan Jumada bermaksud kemarau di mana bulan ini merupakan musim kemarau yang bermula pada bulan Jamadilawal dan berakhir pada Jamadilakhir.
Rejab
Rejab adalah bulan ke-7 pula bermaksud mengagungkan dan membesarkan. Menurut sejarahnya, bulan Rejab dimuliakan orang Arab dengan menyembelih anak unta pertama dari induknya. Pada bulan ini dilarang berperang dan pintu Ka'bah dibuka.
Syaaban
Syaaban bererti berselerak/ pecahan yang banyak, di mana pada zaman Arab sebelum Islam mereka keluar bertebaran pada bulan ini setelah terpaksa berkurung di rumah ketika bulan Rejab. Pada bulan ini juga, mereka keluar beramai-ramai mencari air dan makanan.
Ramadhan
Ramadhan merupakan bulan ke-9 dalam kalendar Islam. Ia bererti terik atau terbakar, kerana kebiasaannya pada bulan ini, cuaca sangat terik dan panas di Semenanjung Arab. Dan setelah Islam menapak, bulan ini merupakan bulan puasa bagi umat Islam.
Syawal
Syawal pula dinamakan sempena dengan musim di mana unta kekurangan susu pada waktu ini. Syawal dalam bahasa Arab berasal dari kata kerja Tasyawwala yang bermaksud sedikit atau berkurangan. Manakakala setelah kedatangan Islam, Syawal merupakan bulan peningkatan kebajikan setelah melewati masa latihan pengendalian diri selama sebulan penuh dengan puasa Ramadan. Pada awal bulan Syawal, kaum Muslim merayakan Hari Raya Idul Fitri atau perayaan yang menandai kemenangan melawan hawa nafsu. Syawal merupakan bulan ke-10 dalam kalendar Hijrah.
Zulkaedah
Zulkaedah merupakan bulan ke-11, ia merujuk kepada kebiasaan penduduk Arab zaman sebelum Islam tidak berperang kerana ia termasuk dalam bulan-bulan haram berperang. Perkataan Kaedah itu berasal dari 'Qa 'ada' yakni duduk.
Zulhijjah
Zulhijjah adalah bulan ke-12 dan bulan terakhir Hijrah. Ia disebut Zulhijah (Ar.: Zu al-Hijjah) yang berarti "yang empunya haji". Pada zaman sebelum kedatangan Islam, bulan ini merupakan bulan untuk melakukan ibadah haji ke Mekah (Ka'bah). Setelah kedatangan Islam, ibadah haji masih tetap dilaksanakan pada bulan Zulhijah yakni pada tanggal 8, 9 dan 10 Zulhijah.

12 Perkara Penting Tentang Cinta


1. Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan, mengapa pengorbanan itu bukan nokhtah sebuah cinta? Andai kata derita itu harga sebuah cinta, mengapa cinta itu semakin sukar dimiliki? Cinta seumpama kota kristal indah di penglihatan derita di perasaan.
2. Ada orang pada mulanya malu untuk jatuh cinta tapi bila perasaan menjadi rindu padanya, tiba-tiba perasaan malu itu menjadi hilang dengan sendirinya dan terpaksa menerima kenyataan yang sebenarnya bahawa anda telah jatuh cinta.
3. Gerak geri memberi pengertian kepada perasaan yang tidak terucap oleh kata-kata.
4. Cinta yang di semadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan di kecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut yang lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.
5. Cinta yang datang umpama pelangi ceria dengan 7 warna memukau saat bayu berlagu riang, tika itulah cintanya hadir. Apabila mata terlihat seseorg yang bakal mewarnai hidupnya.
6. Cinta bukan paksaan. Ia lahir dari dua perasaan, kehadirannya tidak diundang, perginya tiada yang merelakan kerana ia terlalu sukar untuk dimengertikan.
7. Persahabatanbiasanya berakhir dengan percintaan tetapi percintaan tidak pernah berakhir dengan persahabatan.
8. Cinta bukan mengajar kita lemah tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar menghinakan diri tetapi menghembuskan kegagahan. Cintabukan melemahkan semangat tetapi membangkitkan semangat.
9. Apakah sebenarnya cinta itu? Cuba katakan. Tak lain tak bukan ialah dua jiwa dlm satu fikiran dan dua hati dlm satu debaran.
10. Cetusan cinta pertama merupakan suatu getaran yang sangat menggoncangkan jiwa.
11. Kadangkala kita menyedari betapa dalamnya kita menyintai seseorang, disaat kita sedang kehilangannya. Dan kadangkala kita juga menyedari betapa perlunya cinta seseorg terhadap kita, disaat kita amat memerlukannya.
12. Cinta yang lahir dari pandang pertama adalah cinta suci, manakala perasaan cinta yang lahir dr kemesraan persahabatan adalah cinta sejati. Namun sukar untuk membezakan yang mana lebih abadi, cinta suci atau cinta sejati.

15 Fakta Tentang Senyum


Sahabat Rasulullah SAW, Abdullah bin Al-Harist menyatakan,“Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.”(Hadis riwayat At-Tirmizi)
1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.
2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan.
Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.
3. Apabila darah yang ‘sudah sejuk’ ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan ‘gembira’. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.
4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.
5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit.
Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.
6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa.
Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.
7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.
8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.
Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon ‘endorphins’ dan hormon ‘neurotransmitters’ dan penurunan tahap hormon stress ‘cortisol’ dan ‘adrenaline’ .
9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).
10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan.
Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.
11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser.
Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.
12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan.
Ketawa ‘mengurut’ organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.
13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.
14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik.
Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.
15. Pujangga menyebut :
” SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA”.

copied pakarcinta.com

 
Copyright© hak cipta terpelihara dari APIZ.FlyBeaTs